Noor 'Aini Hj Aaini @ Johari

Monday, 20 April 2015

PELAJAR ABAD 21

Bijak menyoal
Pelajar abad ke-21 perlulah bijak dalam menyoal. Kita sudah sudah sedia maklum bahawa pelajar abad ke-21 terdedah kepada keterbukaan teknologi. Oleh itu, pelajar akan lebih bijak untuk menyoal kepada guru.
Yakin berkomunikasi
Pelajar yang yakin berkomunikasi ini boleh terbentuk hasil daripada usaha guru. Pelajar akan sentiasa aktif dan yakin berkomunikasi jika guru sentiasa memberi kepada mereka untuk bercakap. Manakala guru yang tidak memberi peluang untuk pelajar bercakap akan membuat pelajar mereka pasif. Oleh itu, pelajar abad ke-21 perlulah diberi peluang oleh guru untuk lebih berkomunikasi di dalam kelas.
Dahagakan ilmu
Pelajar abad ke-21 sentiasa mencari ilmu. Sebelum ini, semua isi pelajaran diberi oleh guru sepenuhnya tetapi pada masa kini pelajar perlu sentiasa meneroka ilmu mereka sendiri. Persaingan bagi setiap orang pelajar pada abad ke-21 adalah tinggi dan mereka perlu bijak dalam mencari ilmu baru.
Menjana idea
Pelajar abad ke-21 perlu sentiasa menjana idea mereka selaras dengan perkembangan zaman yang ada. Contohnya, pelajar di negara Jepun sentiasa menjana idea baru selaras dengan tahap pendidikan dalam negara mereka. Tahap pendidikan dan pelajar mereka adalah jauh mendahului kita. Oleh itu, untuk bersaing dengan negara-negara maju yang lain pelajar kita haruslah sentiasa menjana idea mereka.
Berkemahiran kritis
Berkemahiran kritis sangat perlu kepada seorang pelajar. Seorang pelajar tidak harus menerima sahaja sesuatu perkara tanpa menilainya terlebih dahulu. Era teknologi ini, maklumat sangat mudah diperolehi tetapi tidak semua maklumat adalah adalah benar. Oleh itu, berkemahiran berfikir dengan kritis adalah penting supaya pelajar dapat menapis dan menilai kebenaran sesuatu perkara yang diperolehi.
Berkeperibadian tinggi
Pelajar abad ke-21 akan lebih sempurna dengan keperibadian yang tinggi. Seorang pelajar tidak harus mempunyai kemahiran yang tinggi sahaja. Berkeperibadian tinggi sangat perlu pada diri pelajar. Pada abad ke-21 kita dapat lihat ramai pelajar yang semakin jauh daripada keperibadian tinggi ini. Keadaan ini berlaku kerana mereka banyak belajar sendiri daripada kemudahan ICT dan tanpa perlu berjumpa dengan orang lain. Dleh itu, keperibadian tinggi perlulah disebabkan dalam diri pelajar abad ke-21 supaya diri mereka selaras dengan kemahiran dan keperibadian yang tinggi
Pelajar dan Internet
Walaupun masih ramai pelajar tidak berpeluang untuk menikmati kemudahan internet terutamanya di kawasan pendalaman, namun sebagai pelajar abad ke-21 mereka harus mengambil peluang dengan bijak untuk memperoleh maklumat di internet.
Revolusi maklumat yang akan mewujudkan Era Maklumat akan membawa perubahan secara menyeluruh dan dramatik kepada cara hidup kita, cara bekerja dan tatacara melihat dunia secara global. Negara kita telah berjaya melihat akan kemunculan pelajar abad ke-21 yang dipengaruhi dengan ganerasi berilmu dan bermaklumat tersebut. Kemajuan dalam teknologi Komputer pada hakikatnya akan memastikan bahawa revolusi maklumat akan mempengaruhi hidup kita secara lebih mendalam serta menyeluruh.
Terdapat beberapa kelebihan pembelajaran menggunakan Internet:
a) Peluang pembelajaran melalui Internet lebih bersifat terbuka dan luas kerana ia tidak tertakluk kepada lokasi tertentu, sebaliknya ia meliputi seluruh dunia.
b) Internet juga menyediakan ruang dan maklumat pembelajaran dan perkongsian dengan kepada golongan professional dalam bidang tertentu, seperti kejuruteraan, perubatan, farmasi, teknologi, komputer dan sebagainya.
c) Kemudahan Internet juga memperkayakan lagi sumber-sumber maklumat yang dahulunya hanya dipersembahkan melalui kaedah konvensional sahaja, iaitu buku, majalah, surat khabar, rencana tertentu, jurnal dan buletin. Melalui Internet, sumber-sumber tersebut turut disediakan dalam bentuk World Wide Web. Sumber-sumber begini biasanya disediakan oleh pihak institusi pengajian tinggi, badan-badan pemikir dan pusat penyelidikan dalam bidang tertentu. Ianya bukan sahaja untuk dijadikan bahan rujukan kepada para pelajar sekolah, kolej dan universitI, malah ia juga turut oleh dimanfaatkan oleh semua golongan orang yang berminat.
d) Dalam pencarian sejumlah kecil maklumat, seperti ensiklopedia dan kamus, ia mudah dilaksanakan. Tetapi bagi mencari sejumlah maklumat yang besar, langkah mencari dan memilih mungkin agak sukar bagi pengguna yang masih lagi belum memahami teknik pencarian maklumat dalam Internet. Internet menyediakan satu perisian atau aplikasi yang dinamakan enjin carian bagi memudahkan proses pencarian anda terhadap topik tertentu. Walaupun begitu, perlukan sedikit kemahiran penggunaan enjin carian bagi memastikan bahawa maklumat yang betul dapat diperolehi.
Di dalam abad ke-21, internet menawarkan maklumat yang pelbagai untuk tujuan pembelajaran. Ruang siber yang ada terbuka luas untuk penerokaan pengetahuan. Apa yang penting ialah maklumat ini perlu diproses dan dianalisis untuk mendapat manfaat semaksimum yang mungkin.










Kesimpulan
Abad ke-21 begitu sinonim dengan era digital bertunjangkan kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) menyebabkan kemahiran tersebut menjadi semakin penting kini. Kepentingan kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi ini selaras dengan keperluan kemahiran abad ke-21 yang sememangnya penting untuk diaplikasikan dalam bidang pendidikan. Profesionalisme guru perlu dipertingkatkan memandangkan mereka adalah tunjang kepada pelopor kemahiran abad ke-21 dalam melahirkan modal insan kreatif dan inovatif. Kajian lepas mendapati bahawa tahap kesediaan guru dalam menguasai kemahiran masih pada tahap memuaskan. Kegagalan guru dalam menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam proses pengajaran dan pembelajaran menyebabkan kemahiran ini sukar digarap dikalangan guru. Tanpa kesediaan yang tinggi di dalam diri guru, segala reformasi pendidikan yang dijalankan bagi melahirkan generasi muda sejajar dengan perkembangan dunia akan menemui jalan kegagalan.
Disebabkan perubahan ini, warga pendidik mempunyai cabaran yang lebih besar dalam menghasilkan proses pengajaran dan pembelajaran berteraskan teknologi seiring dengan kepesatan teknologi maklumat dan komunikasi zaman kini. Namun, kesediaan guru dalam menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi masih lagi berada pada tahap sederhana. Ini menyebabkan guru memerlukan latihan yang lebih bagi membantu mereka merealisasikan penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran seiring dengan keperluan pelajar. Dengan peningkatan penggunaan ICT dikalangan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran, maka adalah merupakan sesuatu yang perlu bagi meningkatkan dan memajukan lagi tahap penggunaan ICT terhadap guru seiring dengan keperluan kemahiran abad ke-21 yang perlu diterapkan dikalangan guru dan pelajar[1].



No comments:

Post a Comment