Pengetahuan
Isi Kandungan Kurikulum
Guru abad
ke-21 perlu mempunyai tahap pengetahuan isi kandungan kurikulum yang baik.
Perkembangan terkini dalam kurikulum pendidikan sewajar diketahui oleh setiap
guru. Antara pengetahuan isi kandungan kurikulum yang perlu difokuskan ialah:
·
Kesediaan guru untuk menyampaikan bahan pengajaran merupakan
perkara terpenting dalam pengendalian sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini
bermakna pengetahuan guru tentang isi kandungan kurikulum merupakan kesediaan
terpenting untuk memastikan keberkesanan pengajarannya.
·
Pengetahuan substantif, iaitu pengetahuan tentang apa yang ada dalam
fakta atau konsep yang digunakan untuk menyusun idea dan maklumat tentang
sesuatu tajuk dalam mata pelajaran berkenaan. Hal ini bermakna setiap guru seharusnya
memiliki pengetahuan substantif ini, terutamanya bagi tajuk-tajuk yang
melibatkan isu-isu semasa.
·
Pengetahuan sintaktik, iaitu pengetahuan tentang cara bagaimana
sesuatu perkara itu dibentuk dan dihasilkan berdasarkan prosedur, kaedah dan
proses yang melaluinya, sesuatu kebenaran dan pengetahuan baru dapat dibina.
Hal ini bermakna setiap guru perlu mengukuhkan kefahaman konseptual pelajar
dengan menggunakan contoh, analogi, hujah secara logikal dan berhujah
menggunakan asas fakta yang tepat mengikut tahap pemikiran pelajar.
·
Penguasaan ilmu, iaitu setiap guru perlu menguasai ilmu mata
pelajaran dan ilmu pedagogi. Pengetahuan isi kandungan subjek yang berkaitan
dengan sukatan, sama ada secara langsung atau tidak secara langsung merupakan
faktor penentu kefahaman pelajar terhadap apa yang diajarkan oleh guru. Hal ini
bermakna tanpa menguasai kandungan kurikulum, boleh mengganggu pemahaman dan
pengetahuan pelajar tentang tajuk yang dipelajari.
Rumusannya,
tahap keberkesanan pengajaran guru banyak bergantung kepada pengetahuan isi
kandungan subjek dan kemampuan guru mengurus masa untuk dimanfaatkan sepenuhnya
dalam pengajaran. Pengetahuan isi kandungan kurikulum yang baik juga membantu
guru merancang pengajaran harian, mingguan dan bulanan secara sistematik dan
bertulis.
Pengetahuan
Pedagogi
Pengetahuan pedagogi mengajar bermaksud setiap guru perlu
mempunyai pelbagai pengetahuan berkaitan pedagogi mengajar. Dalam konteks
pendidikan, setiap guru sewajarnya memahami dan menguasai pelbagai kemahiran
mengajar/pedagogi terkini yang melibatkan kaedah, pendekatan, teknik dan
strategi mengajar. Dalam pengajaran, seharusnya pelajar merasai dan dapat memahami
bahawa guru mereka seharusnya lebih mahir dan lebih mengetahui sesuatu tajuk
yang dibincangkan berbanding pelajar. Hal ini boleh dilihat antara lain melalui
pedagogi mengajar yang guru gunakan.
·
Pendekatan pengajaran: Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran,
terdapat banyak pendekatan pengajaran yang boleh digunakan di dalam bilik
darjah. Selalunya guru-guru akan menggunakan pendekatan konvensional dan
tradisi yang sudah biasa digunakan dalam pengajaran seperti deduktik, induktik
dan komunikatif. Kini sepatutnya guru-guru perlu meneroka kepada pendekatan
pengajaran terkini dan sesuai dengan tahap kognitif, kepelbagaian pelajar,
kesesuaian tajuk yang diajar dan sebagainya. Antara pendekatan terkini yang
boleh digunakan ialah pendekatan masteri, kontekstual, konstruktif, koperatif,
kolaboratif, penyebatian kemahiran, penggabungjalinan pelbagai displin ilmu dan
pembelajaran berasaskan masalah.
·
Kaedah pengajaran: Terdapat banyak kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang sewajarnya setiap guru mengetahui dan menguasainya. Di dalam
kelas kepelbagaian pelajar, kaedah mengajar berpusat pelajar seharusnya diberi
penekanan oleh guru. Antaranya ialah kaedah perbincangan, main peranan,
penyelesaian masalah, pembelajaran atas talian, inkuiri, sumbang saran dan
sebagainya. Kaedah pengajaran yang banyak berpusatkan guru dan bahan tidak
digalakkan digunakan oleh guru.
·
Teknik pengajaran: Teknik pengajaran adalah perincian
daripada penggunaan sesuatu kaedah yang digunakan. Teknik pengajaran lebih
kepada pelaksanaan bagaimana sesuatu kaedah pengajaran itu dapat dilaksanakan
dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran. Teknik pengajaran merupakan
kemahiran guru dalam mengelola dan melaksanakan kaedah mengajar dalam sesuatu
aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Antara teknik mengajar yang biasa
digunakan ialah teknik bercerita, bersyarah, perbincangan, demonstrasi, latih
tubi, penyoalan, sumbang saran dan permainan. Tujuan menggunakan pelbagai
teknik mengajar dalam situasi pengajaran adalah untuk menarik minat pelajar,
mengekalkan perhatian serta membangkitkan rasa ingin tahu pelajar supaya
mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Teknik-teknik pengajaran adalah
kemahiran atau perkara-perkara khusus yang terdapat dalam sesuatu kaedah. Jika
seseorang guru itu tidak dapat menguasai teknik-teknik yang ada pada sesuatu
kaedah, maka kemungkinan besar matlamat kaedah itu akan tidak berhasil.
·
Strategi pengajaran: Peranan strategi pengajaran adalah lebih
penting lagi jika kita mengajar pelajar-pelajar yang berbeza dari segi
kebolehan, pencapaian, kecenderungan serta minat yang berbeza-beza. Kita perlu
rancangkan pendekatan dan kaedah yang digunakan untuk mengajar
kumpulan-kumpulan yang berbeza-beza itu. Contohnya, di dalam bilik darjah yang
pelbagai tahap pencapaian, guru perlu memikirkan strategi pengajaran yang
terdiri daripada pelbagai kaedah mengajar untuk memenuhi keperluan semua
kumpulan. Di samping itu, setiap bilik darjah mempunyai halangan serta
rintangan-rintangan yang tersendiri seperti keadaan fizikal, kemudahan bilik
darjah, nilai, norma serta latar belakang sekolah dan pelajar. Lantaran itu,
seseorang guru bukan sahaja mesti menguasai berbagai-bagai kaedah mengajar
tetapi yang lebih penting lagi ialah bagaimana mengintegrasikan serta menyusun
kaedah-kaedah itu untuk membentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang
paling berkesan dalam pengajarannya.
Kesimpulannya, dalam melaksanakan kepelbagaian kaedah pengajaran
dan pembelajaran, guru perlu memilih kaedah yang sesuai digunakan seperti
kaedah praktis, perbincangan, soal jawab dan sebagainya. Selepas kaedah yang
hendak digunakan dipilih, barulah guru merancang teknik yang boleh komplemen
dengan kaedah tersebut seperti teknik bercerita, latih tubi, menghafal dan
seumpamanya. Usaha mengenal pasti dan memilih kaedah dan teknik yang sesuai
dapat memenuhi pendekatan yang digunakan yang disebut sebagai strategi.
Pengetahuan
Guru Tentang Ciri Pelajar
Guru yang baik ialah seorang guru yang bukan sahaja mempunyai
kepelbagaian kemahiran mengajar, tetapi juga mempunyai pengetahuan yang
mendalam terhadap setiap anak pelajar yang di dalam kelas yang diajarnya.
Pengetahuan berkaitan ciri pelajar adalah amat diperlukan untuk membantu guru
memilih pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran yang sesuai
dengan setiap ciri pelajarnya[1].
Pengetahuan guru tentang ciri pelajarnya boleh menjadikan pengajaran guru
menyeronokkan dan meninggalkan kesan positif dalam diri pelajar berkenaan.
Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, pengetahuan guru
tentang pelajar-pelajarnya dilihat dari aspek:
·
Maklumat umum tentang pelajar berkenaan: Hal ini
bermaksud setiap guru bukan fungsinya untuk mengajar sahaja, tetapi juga
mengambil berat akan hal-hal berkaitan dengan pelajar yang diasuhnya. Mengambil
berat ini amat penting jika guru berkenaan menjadi guru kelas pada setiap
pelajar tersebut.
·
Pengetahuan tentang tahap kognitif pelajar: Setiap
pelajar adalah berbeza tahap kognitifnya. Guru perlu memahami setiap pelajarnya
itu adalah berbeza tahap kognitifnya. Sudah tentu apabila menyoal (aras
soalan), memberi tugasan (mudah atau sukar), memberi arahan main peranan (sebagai
ketua, pembentang, pencatat) dan sebagainya, maka guru-guru perlu mengambil
keupayaan pelajar tersebut untuk menjawab soalan, menyiapkan tugasan, kemampuan
bertindak ketika main peranan dan sebagainya.
·
Pengetahuan tentang sikap pelajar: Faktor sikap amat
penting dalam menentukan sama ada seseorang pelajar itu berminat atau tidak
berminat mempelajari sesuatu mata pelajaran itu, guru yang mengajar, kaedah
pengajaran yang digunakan dan sebagainya. Justeru, setiap guru perlu memastikan
pengajarannya menyeronokkan, dan mudah difahami pelajar. Kreativiti dan
inovatif guru ketika mengajar boleh mempengaruhi sikap pelajar terhadap mata
pelajaran.
Memahami Psikologi Pembelajaran
Guru perlulah memahami dan menguasai sepenuhnya psikologi
pembelajaran untuk mengawal dan membentuk sikap pelajar. Teori-teori psikologi
pembelajaran yang dipelajari perlulah digunakan semula dan diaplikasikan kepada
pelajar. Sebagai seorang guru perlu memahami sepenuhnya psikologi pembelajaran
dan mengetahui kegunaannya bagi setiap masalah pelajar.
Kemahiran berfikir dan pemikiran konstruktif – pelajar-pelajar mestilah dididik
menggunakan daya fikir tinggi dan minda untuk melahirkan pelajar-pelajar untuk
belajar sepanjang hayat dan mempunyai modal intelektual tinggi menghadapi era
globalisasi. Kemahiran berfikir dan pemikiran konstruktif perlu juga terarah
kepada pandangan jauh dan luar biasa.
Memiliki Kemahiran Kaunseling
Menerapkan
nilai-nilai murni/moral/akhlak –
nilai-nilai murni menitikberatkan perlakuan baik, peradaban dan tatasusila
insan dalam hubungannya sesama manusia, alam dan Tuhan. Elemen ini sangat
penting dalam usaha pembudayaan masyarakat yang dapat mewujudkan kesejahteraan
dan keharmonian negara.
Menggunakan Teknologi Terkini
Guru memainkan
peranan utama dalam membimbing pelajar untuk melayari internet, mencari laman
sesawang, memilih perisian yang sesuai dan mengumpul serta mengulas maklumat.
Dengan bimbingan guru juga kesedaran global pada era digital sepatutnya mudah
dicapai dan seharusnya meningkat.
Pembelajaran
berasaskan projek (project-based learning) adalah satu pendekatan P&P yang
boleh memupuk kemahiran tersebut. Topik-topik tertentu dalam mata pelajaran
Sejarah dan Sains contohnya boleh diberi sebagai tugasan projek di mana pelajar
perlu mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber.
Tugasan
menerusi pembelajaran berasaskan projek juga menggalakkan komunikasi
interaktif. Pelajar berbincang dan berkongsi maklumat mengenai projek bersama
rakan dan guru secara bersemuka atau atas talian menerusi pelbagai alat media
sosial seperti e-mel, Facebook atau blog.
Sumber terbaik
bagi membina kemahiran komunikasi interaktif seperti kemahiran sosial dan
peribadi, semangat berpasukan dan kolaborasi adalah menerusi lima bentuk
teknologi era digital iaitu mobility (bergerak) seperti telefon pintar, connectivity (penyambungan) seperti WiFi, rangkaian sosial seperti Facebook dan Twitter, enjin carian seperti Google
dan Yahoo, dan portal perkongsian
maklumat seperti Wikipedia dan YouTube.
Jelas sekali
bahawa pembangunan abad ke-21 dalam kalangan pelajar memerlukan perubahan pada
pendekatan pendidikan. Perubahan ini boleh berlaku di peringkat sekolah atau
bilik darjah. Walau bagaimanapun,
perubahan di peringkat sekolah atau bilik darjah memerlukan kesedaran dan
kemahiran di kalangan guru dan pentadbir. Program pengurusan perubahan dan
kajian semula program latihan guru adalah perkara-perkara asas yang perlu
disediakan ke arah pendidikan, persekolahan dan kemahiran abad ke-21.
Teknologi dan perkomputeran – para pendidik seharusnya mengorak langkah dan
menggembleng peluang untuk melengkapkan diri berketrampilan sebagai pemimpin
ilmu berasaskan teknologi serta bersedia menjurus kepada penguasaan dan
penggunaan teknologi maklumat untuk pelbagai bidang dan menjadi mekanisme
urusan haria
Perkembangan
dunia aspek ekonomi, sosial, politik dan teknologi seharusnya menjadi indikator
asas kepada sistem pendidikan dan persekolahan untuk memenuhi keperluan tenaga
manusia yang berteraskan keilmuan yang berkualiti, asas nilai dan moral yang
berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan, semangat patiotis dan memelihara
perpaduan rakyat sebagai bangsa Malaysia, dan manusia yang bertaraf dunia. Para
pendidik adalah wahana yang boleh menentukan corak manusia yang mampu
menghadapi alaf baru, abad ke-21.
[1] (Zamri 2011, Wood 2002)
No comments:
Post a Comment